APOGEU ESTETICO-EXISTENȚIAL,
PRIN PSEUDO- ANECDOTISM: PreSimțiri și Post-Simțiri – alte
poeme cu poeme (cu ilustrații fotografice diverse), de FLORENTIN SMARANDACHE
Avem în față o nouă carte a lui FLORENTIN SMARANDACHE (nu știm a
câta – după câte ne amintim, trebuie să tot fi scris, până acum,
în jur de 80 de cărți de literatură, în limbile: română,
franceză și engleză; unele dintre ele au fost traduse în
chineză, rusă, arabă, spaniolă, portugheză,
sârbo-croată etc.): PreSimțiri și Post-Simțiri – alte
poeme cu poeme (cu ilustrații fotografice diverse), Societatea
Cultural-Științifică Ad-Sumus,
Editura Duran's, 2013.
Iată ce scrie președintele-fondator al Academiei
Daco-Române, dl Geo Stroe, despre cel care semnează această nouă
apariție, într-un articol apărut în revista Art-Emis:
“Academia DacoRomână din
Bucureşti, România, l-a nominalizat pe scriitorul avangardist trilingv
(română-franceză-engleză) Florentin Smarandache pentru Premiul
Nobel pentru Literatură pe anul 2011. Niciun scriitor trilingv nu a primit
Premiul Nobel până în prezent. (…)Are o operă vastă şi a
abordat toate genurile literare: poezie, proză, teatru, eseuri, traduceri.
El reflectă foarte bine globalismul actual ca scriitor deoarece a
trăit şi a vizitat 40 de ţări, şi-a scris memoriile de
călătorie şi jurnalul şi a creat în mai multe stiluri
şi despre multe subiecte datorită fundalului său multicultural
şi cunoştinţelor enciclopedice în multe domenii. Este și un
poliglot. Corespunde Testamentului lui Albert Nobel referitor la "cel mai
mare beneficiu făcut umanităţii", deoarece paradoxismul,
mişcarea literară pe care a iniţiat-o, este acum folosită -
prin Teoria Raţionamentului Paradoxist şi Plauzibil
Dezert-Smarandache (abreviată DSmT) - în medicină, cibernetică,
cercetarea aerospaţială, robotică, logică, filosofie,
transdisciplinaritate (interconectând literatura şi ştiinţa,
pavând drumul spre noi dezvoltări în literatură). Paradoxismul este
prima avangardă literară din lume cu aplicaţii practice în
ştiinţă. De asemenea, este multitalentat şi, prin înaltele
şi variatele sale experimente literare avangardiste, a realizat o
operă remarcabilă într-o direcţie ideală, în conformitate
cu Testamentul lui Alfred Nobel, în beneficiul umanităţii. Ca
scriitor complet, a scris şi a publicat: poezie, dramă, romane,
povestiri, eseuri, jurnale, dar şi articole lingvistice, manuale de
matematică şi lucrări de cercetare, programe de calculator,
filosofie şi traduceri (din franceză, engleză, spaniolă,
portugheză şi italiană în română), filatelist. El
însuşi şi-a tradus unele cărţi din română în
franceză şi engleză.
În domeniul umanist, el este tatăl „paradoxismului" în
literatură, mişcare de avangardă movement, bazată pe
folosirea excesivă a antitezelor, oximoroanelor, contradicţiilor,
paradoxurilor în creaţii, pornit de el în 1980 în România, ca protest
antidictatorial. A publicat cinci (n.n.: de fapt, s-au cam făcut NOUĂ, între timp!) Antologii Paradoxiste Internaționale,
la care au contribuit sute de scriitori din întreaga lume (http://fs.gallup.unm.edu//a/Paradoxism.htm). În
tiparul sau în legătură cu paradoxismul el a introdus: Noi tipuri de
poezie cu formă fixă, precum: Distihul Paradoxist, Distihul
Tautologic, Distihul Dualist, Terţianul Paradoxist, Terţianul
Tautologic, Catrenul Paradoxist, Catrenul Tautologic, Poemul Fractal,
Non-Poemele (1990) şi alte experimente poetice avangardiste dincolo de
limitele poeziei”.
…Cu drept cuvânt, atât
omul, cât și artistul FLORENTIN
SMARANDACHE trebuie apreciat, cu deosebit respect, nu doar pentru
calitățile, estetice ori științifice, ale operei domniei
sale, ci, poate, în primul rând și înainte de toate, pentru curajul
său atitudinal și pentru caracterul său, pentru verticalitatea
morală, pe care le impregnează, în orice lucrare a Duhului
său. Domnia sa pare a fi modelar nu
doar prin paradoxismul ctitorit, ori prin teoriile sale (matematice, fizice,
informaționale), extrem de interesante și incitante,
deschizătoare de surprinzătoare perspective cognitiv-umane – ci este
modelar, fără doar și poate, pentru Duhul românesc, în genere, căruia
îi indică punctele cardinale uitate, de o bună bucată de vreme (mai mult de jumătate de veac…!): demnitate, onoare,
sete de Adevăr și putere de caracter, muncă/lucrare tenace
și fără de răgaz, pentru a apăra acest Adevăr.
Noi credem și
susținem că noul său volum (demonstrând, din plin, efectul
înviorător al dușului de gheață și lumină,
proaspăt ideatic, pe care îl administrează lumii așa-zis moderne – de fapt, aprig
degenerate! - paradoxismul),
format din poezie sapiențial-aforistică și o concizională
anecdotică de tip paradoxistic (aparent, sub forma unor poeme într-un vers, situate în zona nu
doar formal, ci și semantic, a “poemelor tehnice”, care,
adică, respectă ceea ce FLORENTIN
SMARANDACHE și-a autoimpus, “legislativ”, din punct de vedere formalo-conținutistic!
- grupate câte unu-două, până
la grupuri de cinci-șase-șapte-opt versete – care, însă, citite a
doua oară/de mai multe ori, demonstrează că au fost create spre
a ilustra poemul scurt, despre care
făcea vorbire romanticul genialoid american Edgar Allan Poe - cel care, prin lucrările sale “Filosofia
ceației poetice” și “Principiul poetic”, a ctitorit, sau,
măcar, înnoit, atât teoria literară, cât și legile poeticii!),
izvorăște tocmai din această dorință de re-amintire (către umanitate
și către poporul din care se trage autorul), a legilor morale, a principiilor de
cosmică anvergură, ale creației umano-divine.
Așa cum Urmuz/Demetru
Demetrescu-Buzău lasă să se reverse, dincolo de
anecdoticul, de teratologicul grotesc și de absurdul cosmic, cataractele
semantice ale unor arhei atitudinali și simboluri ale mișcării
secrete a Duhului uman – tot așa și FLORENTIN SMARANDACHE tentează, dincolo de aparențe,
să închege un univers coerent al existenței și făptuirii
esențial-umane.
Pentru a mări puterea de
convingere asupra autenticității demersului scripturistic și a
trăirii vitalisto-poetice, autorul folosește tipul de literă SEGOE SCRIPT, prin care se
sugestionează asupra scrisului de
mână. MÂNA FĂPTUITOARE-ÎNFĂPTUITOARE,
DEMIURGICĂ. Este clar că
anecdoticul maschează, de fapt, o
vastă concepție de viață, teribile dubii
existențialisto-expresioniste...
Autorul, de fapt, se
deconspirase, oarecum, încă dintru început, printr-un fel de PREFAȚĂ, la SCRIPTUM FURTIVUM (scriere ascunsă),
aparținând scriitorului și jurnalistului OCTAVIAN BLAGA: Poemele
cu poeme sunt compoziţii de versuri independente (poeme într-un vers), DAR
O LEGĂTURĂ SUBTILĂ, ÎNTRE VERSURI, TRANSCENDE.
Titluri de astfel de poeme
scurte și de poeme (172 la număr) într-un vers (care disimulează,
atât prin utilizarea anecoticii concizional-paradoxiste, cât și prin
utilizarea punctului așa-zis final - continuitatea
ideatică și de imagine, ale poemului scurt!), precum: Raze curate (Un pictor restaurator de
antichități modern./Desenând raze curate de paradis), Unghi de umilință (Soarele
se aprindea la față/Linia de tragere cu arma nu era trasă./Doar
unghiul de umilință a rămas același.), Minciuni (Mă vorbise de rău
cineva cu niște minciuni./Este cineva la care nici nu gândește, mi-a
spus./Și-atuci am început să mă gândesc la cine nu m-aș
gândi./Eram într-un fil foarte bulgar.), Dragoste ratată (Iubeam o damă și un câine./Pe mine
mă iubea doar câinele.), Nesimțire (Bună
ziua, scaunule!/Pe Ion îl cheamă Vasile, iar pe scaun Marian./Îmi venea
să-i trag o palmă pe fața de masă.) Program (Sângele e întemniţat în trupul de
carne. /Curgând la deal şi la vale într-o savantă neştire.), Absurdum est (Raţă trăindă pe nori. /Sună
cîinele. /Oameni în statui. /Aşa ne trăim absurdul nimicniciei în
present.), Istorie (Unii sunt scrişi cu litere de-o
şchioapă. /Alţii, cu litere care şchioapătă.), Concluzie (Nicăieri nu-i dreptate. /Iar
porcul glod găseşte oriunde.) etc. etc. – sunt semne ale unor experimentări
îndelungi întru existența umană, dimpreună cu aceste
instrumente, numite viață și moarte, lume cosmică (micro-
și macro-…), dragoste, sentiment al iminenței sacralității…FRUMOS - Frumos pereceput, la limita existențialului, între existențial, ca
impersonalitate divin-sapiențială și…inevitabil: estetic! Da, este cea mai fermecătoare
carte, pe care noi am citit-o, dintre toate cele 75 ori 80, de până acum,
ale lui FLORENTIN SMARANDACHE!
Imaginile foto (care pot avea
și misiunea, tacită, de a împărți textul în douăzeci
și una de părți difuze), confirmă, sprijină și
augmentează intențiile (tensionatoare, în registre paralele:
cosmic-divinul dublează semantic umano-divinul) textului: ceruri
încărcate de nori, fulegere și trăsnete (sugerându-se că
singura relație cu Omul, menținută/întreținută de
divinitate, este una de expresie luminică a mâniei, una
imperial-celestă și dominată de aspectul
iahwico-veterotestamentar al divinității). Dar nu lipsesc, imagistic,
amurgurile senectuții sapiențiale și nopțile enigmei
existențiale – prin care finalul de carte este înseninat, îndemnat spre
liniștire, echilibru spiritual și reflecție. Ba chiar, prin
imaginea Porumbelului Alb – se
marchează șansa împăcării de/cu sine a omului
existențialist-dezechilibrat de propriile viziuni, absurd și aparent
ireconciliabile logic, asupra lumii și ființării în lume. Iar
finalul cărții aparține speranței pandorice (de victorie
asupra neantului și/sau auto-aneantizării semantice): un poem, DOR, este dublato-confirmat semantic,
prin imaginea unui câmp al
belșugului (formal, dar și resurecționat din
străfunduri!) și al tensiunii
strict umano-divine a dorului (care va rămâne, “precum în cer, așa și
pre pământ”, singura imperialitate valabilă, semantic și
atitudinal, pentru făptura și făptuirea umano-divină): Ţi-ai uitat chipul pe roza
floare. /De când nu mai vii, nu mai sunt. /Braţele le-am pierdut pe
lângă trup. /Am ieşit din mine prin simţuri afară. /Durerea
este o vietate. /Plânge pe clape dorul. /De când nu mai eşti, nu mai vin. Chipul de pe “roza-floare” devine
singurul reper atitudinal al ființei sensibile și dinamico-spirituale
a omului. Așa cum “roza-floare” este expresia
perenității și ciclicității existențiale,
așa și dinamica făptuitor-umană va deveni expresie a
perenității – pierderea, durerea și ne-venirea vor fi, mereu și ciclic, urmate de aflare/re-găsire, înseninare și re-venire ontic-graalică.
Existența,
ca suferință (Suferinţă : Plângi
cu lacrimi de ceară. /Îţi fotografiez durerea. /Nu există
moartea, ci timpul care se opreşte./Ca-ntr-o închisoare.), îmbătrânire/senectute (Îmbătrânire : Ceata brazilor aleargă după mine.
/Prin giulgiurile iernii. /Mă doare material această
zăpadă. – sau: Senectute : Marea e un munte albastru. /Îi
întorc valurile, filă cu filă.
În barba mea creşte timpul. /Tot
mai albastru. /Iarna cade deasupra zăpezii.) și nefericire, sau chiar ca avertismente
funeste, sau ale neantului (Nefericire: Ploaia înflorea străzile mele. /Pe
alt cer, poate râdea soarele. /Mereu pe meridianul tristeţii. /De ce
atâtea nopţi în viaţă? - sau Fluturii morţii : Un strigăt cu pietre
azvârlind din gură. /Apoi, alt strigăt, muiat în linişte. – ori chiar: Neant : Un om care-a ieşit din el. /Cu ochii
burduşiţi în somn. /Se izbeşte de gol.), “greutatea timpului” (Greutatea timpului: Sufletul
uscat al focului. /Neîntruparea în cuvinte. /Ziuă vie. /Atât de greu
cântăreşte timpul.), inflația
stării de noapte, armonizată simfonic ori, mai des,
infernalizată, prin gonflarea timpului în anotimpuri (Anotimpuri /Cîmpuri răscolite de plug, timpuri
răscolite de bombe. /Grâul îşi potriveşte chipul în
că-maşa ţăranului. /Vieţi întinse-n
ţărână. /Trăind ca-n plângerile unei cepe culese toamna
târziu. /Materia sângerează în albul vin de iarnă. /Noaptea nu există /Nu există
noapte fără mine. /Aşa cum chipul este masca su-fletului.
/Şi fluviul moare în ocean. /Nu există noapte fără tine.), în viețile noastre – sunt
aspecte posibil de ameliorat și convins,
prin magia ploii și, consecutiv, a înfloririi Duhului, să se auto-exorcizeze semantic și să efectueze transfigurarea/transcenderea,
implicit chiar stării de nefericire (care este una tranzitorie, iar nu
definitivă!), întru ploaia
resurecțională și către solaritatea reiteratoare de cicluri existențiale: Ploaia înflorea străzile mele. /Pe alt cer,
poate râdea soarele.. Suferința
prin timpul-istorie, îmbătrânirea și reificarea în-cerată a
existenței umano-divine, precum și somnul Duhului, cel
născător de monștri și de neant nu sunt și nu pot fi
stări definitive ale ființei/ființării, ci etape spre/întru
re-inițierea întru Eternitatea Divină a stării de
Grădină a Existențialității Reale a
Ființei/Ființării Umano-Divine. Stările tranzitorii pot fi
rezolvate, amiabil și cu translări în registrul eliberării
sinelui-floare-înfloritoare, spre eternitatea-Grădină. Iată dovada textual-contextuală: Eternitate - Floarea ţine-n ea parfumul./ Ca-ntr-o
închisoare.). Cum este
posibilă rezolvarea tensiunii existențiale? Simplu: 1-prin
renunțarea la starea definitorie a condiției umano-animalice, de
egoism-egotism (un fel de autoreflexie deformatoare și, deci,
alienantă și, în cele din urmă, aneantizatoare): Egoism - Ascult strigătul culorilor aprinse.
/Trăiesc într-o peşteră rece cu dinţi de stalactite. /Nu
cred decât în mine. /Cine să-mi spună dacă mă exist? - 2- prin ZBOR întru TRANSCENDERE, VÂNT
ÎNTRU LOGOS-CUVÂNT (Zbor: Luna clipeşte din ochiul pe
ju-mătate închis./Împrumut de la ziuă câteva di-mineţi. /Zbor pe
brazda de ape a vântului.), 3- prin abandonarea singurătății egotiste, prin care se refuză
cuvintelor potențialitatea demiurgică originară, ioanică,
paradisiacă, întru Logos-ul Neafectat de Cădere (Cuvinte mutilate : Gânduri
torturate în necântecul singurătăţii. /Sângele se cântă pe
câmpia de suflet. /Mutilez cuvinte în fauna versu-rilor.) - singurătatea ca stare de
înstrăinare și falsificare semantic-existențială, de
sterilitate semantică - și adoptarea
stării pozitiv-creative, demiurgice și autodemiurgice, prin ARTĂ,
“ogorind”,
Poetul precum țăranii (care “șterg urmele” Căderii, ale
Sterilizării prin Luciferizarea cu Interogații Inutile și
Inutilizabile, care “nimicesc pământul”, restaurând
celestul în terestru! - Ogorind: Ţărani, la munca câmpului. /Ştergând urmele. /Nimicind
pământul. /Ca-ntr-o dragoste nedesluşită. /Ca-ntr-o
sărbătoare de Crăciun. /În urma lor, cresc brazi cu
globu-leţe şi betele direct din pământ. ), Lumea
Cuvintelor/Logos Întemeietor/Reîntemeietor, Cuvintele Fecunde, Cuvintele
Mustind de ROD, Cuvintele care nu neagă moartea-putrefacția, pentru
că Moartea-Putrefacția semnifică nu doar sfârșit de ciclu,
ci Început Proaspăt și Înalt, ci translucidizarea/trancenderea/Revelarea
Eternității în Efemeritate (Efemerism Citesc lumina. /Forând în strat
de vremi. /Mă dizolv în juru-mi. /O nouă naştere îţi cer.)
și reiterarea Stării de Viață-Ciclicitate Infinită a
Vieții, mustind de Eternitate (abundă, în textul cărții, ARTELE POETICE!): dinspre “carierea
drumului întru Logos” (Autopoem Stol de zile fâlfâind vioi,
/Drumuri cariate de noroi.), spre Artă poetică: Versurile, coloane infinite de
grai. /Să scutur fructele din poeme, până n-au să
putrezească.
Speranța Pandorică marchează sfârșitul
nopții existențiale, nemaicultivând starea de război/
războire cu sinele mistic (Linişte tulbure : În pasărea
aceasta se află un zbor. /Desenând liniştea. /Dar oamenii trag cu
tunurile în pace. Plăcerea mâniei, războiul. /În pasărea
aceea se afla un zbor.), sau pe cea de singurătate alienantă… - nu, ci: Am închis noaptea într-o floare
cu cheia speranţelor, Pandoră ! – …ci cultivând starea binecuvântată de MUGURI BUCUROȘI (Muguri
bucuroşi : Porni cu râs de muguri copţi. /Primi sărutul de spumă al
sân-gelui. /Ne-am îngropat atâţia ani în glie. /Pentru a cunoaşte
bucuria înmu-guririi.), precum și pe aceea originară, de Stare-de-Dragoste/Soi-de-ZBOR-prin-Femeie: Un soi de zbor : Să iubeşti femeile ! /E ca un
cadou împachetat în sur-prize. /Dragostea, un soi de zbor pe cerul unei inimi
nesfârşite. /Soarele tăbăceşte bolta.
…Omul care muncește, în debutul
cărții, există sub dublu regim: al norilor celești, gata să se dezlănțuie
terifiant, dar, pandant, și al
copacilor/copacului tereștri/terestru, înfloriți/înflorit și
luminați/luminat. Raiul/Grădina
Raiului este posibil de recuperat/restaurat. Omul, oricum, își vede de
treaba lui, munca și concentrarea spirituală devin expresie naturală
și spiritual-atitudinală: resurecția
Omului, prin rodul muncii spiritualizate/concentrate, ca pandant al mâniei celeste, deviant spre tiranie/tiranizare existențială.
Învingătorul
este Poetul Învins ARTISTIC (în
speță, FLORENTIN SMARANDACHE!),
cel care, înfrângând potențialul declarat al Morții, prin asimilarea
organică a EK-STASIS-ului,
transcende starea de Învins
Existențial, în aceea de Existență
Revelat-Eternă/Hristică,
de Revelare a
Adevărului-ca-Stare-Divină, Resurecțional-Hristică, NEOTESTAMENTARĂ, de Restaurare/Reaflare
a Stării de GRĂDINĂ: Învinsul Ochi
ascunşi. Şi-a ieşit din el. /Pentru că trebuia să
învingă în-frângerea. Trebuia să înfrângă gloria
ade-vărului.
Iată cum, din pseudo-anecdotism,
răsare (la modul soteriologic) Mântuirea,
ca Apogeu al Stării de Trezire/Revelare-a-Adevărului-Ființei/Stării-de-Grație-a-Ființării-Umano-Divine!
- …asta, dacă ai Har Poetic, Har al GRĂDINII!
Iar FLORENTIN SMARANDACHE are din plin, să dea și la
alții. Și asta, în ciuda…”criticilor mei” (ipotetici, dar…”demonstrând
întru demonstrație”, la modul strict
ludic, steril și marionetistico-“păpușar”!
– cam așa : Criticilor mei
(ipoteză) Sună
clopoţelul, drăgăşelul!/Parcurg drumul de la sala de
clasă la sala de masă. /Închisă, împinsă. /Bat la
uşă,/deschide o păpuşă. - și/sau: Criticilor mei
(demonstraţie) : Dacă vreun critic prea zelos se
leagă de asta, şi-i hotărât ca în cele din urmă o să
ia un pendul şi o să măsoare adevăratul răstimp de
când sună clopoţelul şi până în clipa când se aude
bătaia în uşă, iar apoi, aflând că aceasta ţinuse doar
două minute, treisprezece secunde şi trei cincimi, se va apuca atunci
să mă înjure pentru o atare încălcare a unităţii de vers.),
a duhurilor cârtitoare ale lumii terestre. Și, firește, întru Sacra/Autosacrificatoarea Abluție
Luminoasă și întru Smerirea-cea-Adevărată, întru Arheul
Absolut al Duhului Valah - EMINESCU! (cf. Pericol de naştere:
Poemele se dau acum jos din carte.
/Locuiesc în poemele acestea la o sută de ani versuri depărtare de
Eminescu. /Cartea aceasta, desigur, a mai fost scrisă o dată. /Cu
acelaşi negru de sub unghie împrumutat de la viaţă. /Eminescule,
mă duc să mă spăl. Aşteaptă-mă, rogu-te ! ).
Adrian Botez